Wanneer zet jij je lichamelijk en geestelijk schrap?

Om goed te kunnen ontspannen is het belangrijk te merken hoe we onszelf dragen, bewegen, en waar en wanneer ons lichaam spanning vasthoudt. Bij sommigen is dit het moment dat de wekker s’ochtends gaat, bij anderen het moment dat zij hun werkplek in zicht krijgen of die ene persoon zien op werk of school. Sommigen bouwen spanning op op het moment dat zij naar bed gaan omdat hun hoofd begint te ratelen met alle dingen die zij morgen nog moeten doen.

Je herkent het schrap zetten van je geest doordat er allerlei gedachtes door je hoofd gaan spoken. Je lichaam dat zich schrap zet voel je doordat spieren zich aanspannen, zoals de spieren in je buik, borst, schouders of kaak.

Het enige wat je wil doen is eenvoudigweg merken hoe het voelt wanneer je geest of je lichaam zich schrap zet. Kun jij een lijstje maken van de momenten waarop je dit meemaakt gedurende de dag?

Wat ging er aan deze momenten vooraf?

Waar voel je dit het meest in je lichaam?

Oefen het bewust worden van waar en wanneer je je schrap zet en kies er voor deze spanning te laten gaan.
Dit ontspannen kun je doen door een diepe ademhaling in en uit te nemen, je zo te rekken en strekken dat je lichaam en geest ruimte krijgen, of een meditatie moment in te lassen.

  1. Je kan tijdens deze meditatie zitten of staan, je ogen mogen open of gesloten zijn. Begin met een aantal diepe ademhalingen,in door je neus en uit door je mond. We laten het moment waar we waren los om in het huidige moment te kunnen zijn. Laat je bewustzijn toe volledig in het lichaam te zakken. Laat je lichaam toe volledig te ontspannen, zacht te worden,ontspan de spieren in je gezicht, rondom je ogen, in je voorhoofd, je wangen.
  2. Merk op hoe je lichaam vanzelf ademhaalt, zonder moeite te hoeven doen.Als je kan leren ademhalen kun je ook leren ontspannen. Adem in en wees je bewust van dat je ademhaalt.adem uit en ontspan, laat iedere spanning los uit je lichaam, uit spieren die eventueel spanning vasthouden. Adem in met het bewustzijn dat je inademt.adem uit en laat de drukheid van je geest los, alle gedachten die zich opgehoopt hebben en laat alles zijn zoals het is.
  3. Ga een paar momenten door met deze beoefening, het waarnemen van de adem die komt en het gevoel van laten gaan, het ontspannen van het lichaam. Als op een moment in deze beoefening de geest gaat dwalen, is de eerste stap om deze dwaling alleen op te merken, en vervolgens het lichaam zacht te maken, te ontspannen.
  4. Hoe meer je in het hier en nu landt, sta je je bewustzijn steeds meer toe het lichaam helemaal te vullen. Kom neer in je hele lichaam,een gevoel van hier zijn, ontspannen maar wakker.
  5. Terwijl je het einde van de beoefening nadert, merk eenvoudigweg op hoe je lichaam zich voelt, hoe je je emotioneel voelt. Neem een moment om jezelf te bedanken dat je dit moment en deze ruimte gecreëerd hebt om hier te zijn en dit te doen, voor je eigen gezondheid en welzijn.
  6. Breng je bewustzijn naar je gezicht, laat zacht licht doorschijnen en open je ogen wanneer je deze gesloten hebt.

Het doel is niet het streven naar perfectie, zoals bij alle beoefeningen, of dit nu sport is of het toepassen van je geest, wordt je beter hoe meer je oefent. Leer wanneer je je schrap zet en oefen het loslaten van spanning.

Je doet het goed omdat je het doet.